Náš Blog

Zpět na náš blog

UX Design trendy pro rok 2018: Minimalismus, ale i asymetrie

Stejně jako další odvětví i  UX Design podléhá trendům. Některé z nich jsou na vzestupu už déle, některé se ale teprve objevují a ohlašují svůj nástup v příštím roce.  Bez nadsázky však můžeme říct, že tyto trendy mění tvář internetu!

Více než polovinu webů si dnes prohlížíme přes mobilní zařízení, což z velké části ovlivňuje to, jak weby uživatelsky fungují. Dynamika vývoje UX trendů je ale tak velká, že to co je populární dnes, může být za pár měsíců zastaralé. Tyto trendy by ale v příštím roce určitě neměli uniknout vaší pozornosti:

MINIMALISMUS

> prázdný prostor
Doby, kdy byly weby přesyceny informacemi, jsou pryč. Cesta jak zaujmout a upozornit na to důležité je minimalismus. Nezahlcujme uživatele nepodstatným obsahem, čistota a volný prostor nechá vyniknout tomu, co na stránce zůstalo. Prázdný prostor už není jen pasivní pozadí, ale aktivní prvek.

> gradienty a výběr barev
Zjednodušování se projevuje i na výběru barev, čím méně položek na webu najedeme, tím více vynikne barva samotná, její výběr se tedy nevyplácí podceňovat. Pomáhá vytvářet atmosféru a podporuje celý dojem identity značky. Co je ale horkou „novinkou“ jsou gradienty. Není to tak dávno, co se od jejich použití v rámci zjednodušování ustupovalo, hlavně co se týče brandingu. Nyní jsou ale zpět a zabírají daleko více prostoru než kdy předtím, u nejednoho webu se teď objevují gradienty přes celé pozadí. Barevné přechody jsou tedy opět cool!

> asymetrie
Symetrie a pravidelná kompozice je logická a nejjednodušší cesta, s vývojem dalších a dalších šablon a jejich četného používání se ale přirozeně začala se objevovat touha porušit řád. Pořád platí, že web by měl být hlavně uživatelsky přívětivý a přehledný. Originální kompozice, jejíž části občas jakoby vylézaly z obrazovky, však dokáže zaujmout na první pohled. Odvažte se, vykašlete se na šablony a přiveďte na váš web trochu kontrolovaného chaosu. 

> netradiční menu
I tady vede minimalismus, mizí tlačítka a na hlavní stránce zůstává jen to nejnutnější. Kromě tradičně umístěného menu v horní liště se čím dál populárnější stávají netradičně řešená menu. Výrazné, přes celou stránku, kdy se menu stává hlavním grafickým prvkem anebo v nezvyklé poloze – na stranách, dole, rozházené po celé stránce. Oblíbené také začíná být řešení v podobě ikonky, kdy se po kliknutí rozvine menu na celou obrazovku, tak jak to známe z mobilních telefonů. 


TYPOGRAFIE

> důležitá role typografie
Trend minimalismu se projevuje i na přístupu k typografii. Tak jak ubývá množství prvků na stránce, hraje výběr písma daleko větší roli. Není už jen prostředkem ke sdělené samotnému, ale často se stává hlavním prvkem designu. U designu hlavních stránek se tak objevují velká tučná písmena, barevné hravé titulky a roste použití neobvyklých fontů.

ILUSTRACE

> ilustrace
Ilustrace jsou víc než fotky! Podtrhují jedinečnost, jsou na první pohled poutavé a dokážou snadno odvyprávět příběh. Spektrum jejich využití je velké, mohou být složité nebo úplně minimalisté, hravé nebo vážné, animované, vysvětlovat třeba proces výroby.. Použijte je k vytvoření unikátního zážitku při návštěvě vašich stránek a vaše publikum si vás zapamatuje.

> autentické fotky
Dobrá fotka pořád zůstává silným nástrojem, stejně tak jako u obsahu a marketingu ale vítězí autentičnost. Zapomeňte na fotobanky a nic neříkající ilustrační fotografie, vaše publikum vám to musí věřit. Vsaďte na originální koncept nebo využijte fotky přímo od vašich zákazníků, ti se budou cítit být součástí brandu a vy tak získáte jedinečný obsah.

POHYB

> nekonečné scrollování
Díky chytrým telefonům, ale i kolečku na myši, se stalo v podstatě automatickým pohybem. Obsah se tedy „prodlužuje“ a pravidelně nebo nahodile střídající se text s obrázky působí, jakoby stránka nikdy nekončila a my mohli scrollovat donekonečna. Dlouhý content tedy nevadí, naopak!

> full-screen video
Stejně jako fotky, které se roztáhly do všech krajů, i video zabírá na stránce čím dál víc prostoru. Když k full-screen velikosti přidáme pohyb a poutavý příběh, není těžké nechat se videem úplně pohltit. Webů s obsahem videa na hlavní stránce pořád přibývá a důvod je jasný, videem sdělíme jednoduše to, co text a obrázky nedokážou. (Přečtěte si také náš článek o výhodách přítomnosti videa na webu zde.)

> cinemagrafy
Ani fotka, ani video – to je cinemagraf! Jedná se o pohyblivý obrázek, ve kterém jsou některé části statické a některé se hýbou, je však vytvořený jako smyčka, což vytváří dojem, že se koukáme na video. Částečně pohyblivé obrázky připomínají fotky z Harryho Pottera a působí někdy až magicky, dokáže nás zaujmout více než běžná fotka a přitom je náročnost na výrobu daleko menší než u videa. Cinemagrafy jsou sice novinkou tohoto roku, větší zastoupení měly ale spíše na Instagramu. Předpokládá se ale, že jejich popularita poroste a dostanou více prostoru i na webu.

Ať už se vydáte cestou úplného minimalismu anebo na vašem webu zavládne lehký chaos, chybu neuděláte. Hlavní je ale mít jasný koncept a nezůstat nikde „uprostřed“!

Like this?

Website Maintenance

We are currently processing to some maintenance on the website for few of hours. Therefore, it's possible that some functionalities do not work properly.